Přiznávám, že kočárky Bugaboo nejsou mým šálkem kávy. Nebo spíš čaje, kávu nepiji… Ale příběh, který se za relativně novou značkou kočárků skrývá, je zajímavý. A mám ráda, když je kočárek promyšlený a když si designér za svou prací stojí. Podívejme se tedy, proč jsou kočárky Bugaboo takové, jaké jsou.
Relativní nováček na trhu
Značka Bugaboo začala své kočárky prodávat v roce 1999, ale její historie začíná už v roce 1994. Jeden z budoucích zakladatelů firmy, Max Barenbrug, přemýšlel v posledním ročníku prestižní Design Academy v Eindhovenu (Nizozemí) nad tématem své absolventské práce. Napadl ho kočárek. V té době byly podle Maxe Barenbruga na trhu pouze ošklivé a nepraktické kočárky s infantilním potiskem medvídků a s bílými koly.
Měl snad Max Barenbrug na mysli TYTO ošklivé a nepraktické kočárky s infantilním potiskem medvídků??? Já je všechny chci. Zn. Vyměním za Bugaboo:)
Max Barenbrug se rozhodl vytvořit designově puristický, praktický a funkční kočárek. První pokus (obr. 7) nedopadl úplně nejlépe, byť s ním byl Max Barenbrug spokojen. Ale výrobci o tento typ kočárku neměli zájem. No, není divu. Jako designérské cvičení to asi nebylo špatné, ale kočárky jsou tak nějak určeny primárně pro děti… A tento kočárek nevypadá na to, že je pro své hlavní uživatele, tzn. děti, pohodlný. Nepolohovací, bez jakékoliv ochrany před deštěm a sluncem, poměrně málo místa pro nožičky dítěte… Už na tomto prototypu je však vidět budoucí typický tvar podvozku.
Za finanční pomoci svého švagra Eduarda Zanena, se kterým v roce 1996 založil firmu Bugaboo, nechal vyrobit na Taiwanu 10 prototypů inovovaného modelu a prezentoval je v roce 1997 na veletrhu Kind + Jugend v Kolíně nad Rýnem (Německo), jednom z největším světových veletrhů zaměřených na potřeby pro děti. Kočárek měl na veletrhu úspěch, a v roce 1999, po dalším vylepšování, začali Max Barenbrug a Eduard Zanen s výrobou Bugaboo Classic. V roce 2001 spatřil světlo světa další model, Bugaboo Frog, který dostal jméno podle odpružení připomínajícího pohyb, který dělají žáby (mimochodem, pojmenovávání modelů po zvířatech zůstalo kočárkům Bugaboo dodnes). Kočárky se v Nizozemí staly velmi populární, ale největší úspěch Bugaboo stále ještě čekal.
Expanze v USA
V roce 2001 otěhotněla Američanka Kari Boiler, která tehdy pracovala pro reklamní agenturu v Amsterdamu. Protože v Nizozemí byly už kočárky Bugaboo hitem, zakoupili Boilerovi pro svou dceru kočárek Bugaboo Frog. A odjeli na dovolenou do USA. V Los Angeles kočárek budil obrovskou pozornost. Byl lehký a skladný, ale zároveň stabilní a zvládl projet i pískem na pláži. Není divu, že se Kari Boiler, která měla zkušenosti z marketingu, rozhodla, že kočárky Bugaboo uvede na trh v USA. Slovo dalo slovo a Kari Boiler se stala zástupcem značky pro USA. První zákazníky pečlivě vybírala mezi bohatými Američany tak, aby se kočárek dostal do „správných rukou“ (tedy po marketingové stránce). Kočárek měl úspěch, ale největší reklamu značce udělala „role“ kočárku Bugaboo v seriálu Sex ve městě, kde se objevil v roce 2002 (postava Mirandy Hobbes, hraná Cynthiou Nixon, v něm vozila svého syna). Bugaboo se stal hitem. Jeden butik v New Yorku údajně v roce 2012 inkasoval od budoucích rodičů 60 USD jen za to, že se mohli podívat na nový Bugaboo Donkey ještě předtím, než se dostal do prodeje… Prostě kočárky Bugaboo se staly populárními mezi tzv. celebritami (jakými, to snadno dohledáte na internetu, mě to až tak nezajímá…). A zůstaly populární dodnes.
Jak je možné, že kočárky Bugaboo mají takový úspěch?
Bugaboo jako rodinná firma končí
V březnu 2017 na veřejnost prosákly informace o tom, že Max Barenbrug jako designér Bugaboo a jeho švagr Eduard Zanen jako hlavní investor mají odlišné představy o dalším vývoji firmy. Již od roku 2012 podle Eduarda Zanena Max Barenbrug stále méně akceptoval svou roli designéra, se kterou původně souhlasil, a snažil se ovlivňovat i strategická rozhodnutí o budoucnosti firmy. Oba zakladatelé se tak po delších sporech rozhodli, že firmu prodají. Bugaboo zakoupila investiční firma Bain Capital v roce 2018, částka, za kterou Bugaboo pořídili, není známa. Max Barenbrug ve firmě zůstal jako designový ředitel.
Bugaboo made in China
Kočárky Bugaboo jsou vyráběny v Číně. Nedívejme se však proto na ně skrz prsty, velká většina kočárků či aspoň jejich dílů je dnes vyráběna v Číně. Bugaboo má tu výhodu, že továrnu, kde se kočárky Bugaboo vyrábějí (továrna se nachází ve městě Sia-men v provincii Fu-ťien v jihovýchodní Číně), vlastní, nezadává tedy výrobu externím producentům. Tím si pochopitelně může daleko lépe ohlídat celý proces výroby, včetně kvality konečného produktu. A ta je pro kočárky Bugaboo typická. Navíc značka nabízí široký sortiment náhradních dílů, což je v době, kdy se snažíme dbát na udržitelnost, velmi sympatické.
Bohužel, výroba v Číně s sebou přináší určitá rizika, zejména to, že Číňané jsou mistry v kopírování, takže není divu, že se dnes setkáme s padělky kočárků Bugaboo. Padělky jsou dostupné za daleko přijatelnější ceny, ovšem kvalita pokulhává. Na internetu najdete spoustu návodů (a to i v češtině), jak rozpoznat padělek Bugaboo. To je důležité zejména pro ty, kteří si Bugaboo pořizují z druhé ruky. Ti, kteří si kupují nový kočárek, udělají nejlépe, když si ho pořídí od oficiálního zástupce značky.
Poslední otázka: vyplatí se Bugaboo za tu cenu?
Kočárky Bugaboo jsou drahé. Zájemce si připlatí za design, a to i v základní řadě, o limitovaných edicích nemluvě. Cenová politika Bugaboo je jasná, zákazník má mít pocit, že vlastní něco exkluzivního. Dokonce i během celosvětové finanční krize v roce 2009 zvýšila firma Bugaboo ceny (aniž by se to nějak zvlášť projevilo na poptávce). Na druhou stranu si zákazník kupuje kvalitu, navíc kočárek je opravdu držák.
Podtrženo, sečteno, za tuto vysokou cenu si zákazník koupí kvalitní kočárek, který vydrží odvozit i několik dětí (pokud tedy rodiče nepodlehnou pocitu, že pro další dítě je nutně potřeba Bugaboo z nové kolekce). Ale já si dokážu představit několik kočárků, které sice nekladou takový důraz na design, nicméně splní stejné služby a navíc jsou levnější.
Použitá literatura
- Turner, Bonita, 20 Years of Bugaboo: 20 facts you might not know!, 12. 12. 2019, Juniormagazine.co.uk, https://www.juniormagazine.co.uk/shopping/20-years-of-bugaboo-20-facts-you-might-not-know/
- McRobbie, Linda Rodriguez, Perfect prams for perfect parents: the rise of the bougie buggy, The Guardian, 20. 3. 2018, dostupné z https://www.theguardian.com/news/2018/mar/20/bugaboo-luxury-pram-baby-buggy-stroller-parenting
- Bain Capital, Bugaboo enters next growth phase with new shareholder Bain Capital Private Equity, 2. 2. 2018, dostupné z https://www.baincapital.com/news/bugaboo-enters-next-growth-phase-new-shareholder-bain-capital-private-equity
- Sterling, Toby, Dutch stroller maker Bugaboo up for sale after founders throw tantrum, Reuters, 20. 6. 2017, dostupné z https://www.reuters.com/article/us-bugaboo-m-a-idUSKBN19B1MT
- Fox, Emily Jane, Behind Bugaboo, the coveted ‚it‘ stroller, CNNBusiness, 30. 9. 2014, dostupné z https://money.cnn.com/2014/09/29/luxury/bugaboo-it-stroller/index.html
- Jak se vyvíjely kočárky Bugaboo, Mybabystore.cz blog, 30. 1. 2014, dostupné z https://www.mybabystore.cz/cs/blog/7_jak-se-vyvijely-kocarky-bugaboo
- Carter, Kate, Bugaboo designer Max Barenbrug: the master of reinvention
Kate Carter, The Guardian, 23. 5. 2013, dostupné z https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/may/23/bugaboo-designer-max-barenbrug-buggy - Fairs, Markus, Dutch design stamps issued, Dezeen.com, 6. 1. 2007, dostupné z https://www.dezeen.com/2007/01/06/356/
Zdroje obrázků
- Obr. 1–6: http://www.pinterest.com
- Obr. 7–9: http://www.bugaboo.com
- Obr. 10: viz použitá literatura (8)
Odkazy
- Oficiální web: http://www.bugaboo.com
- Facebook: https://www.facebook.com/Bugaboo
- Instagram: https://www.instagram.com/bugaboostrollers/
- Twitter: https://twitter.com/bugaboo
- Youtube: https://www.youtube.com/user/bugabooHQ