Náš seriál pokračuje nizozemskou královskou rodinou. Také proto, že Nizozemí (Holandsko) v minulosti vznikla řada „kočárkových“ značek. Namátkou Koelstra, Mutsaerts, Patria, Riemersma, Van Delft… řada z nich v průběhu času zanikla, ale objevily se jiné, dnes třeba Mima, Nuna, Joolz a samozřejmě Bugaboo… A i když kočárky už dlouho nejsou vyráběny v Nizozemí jako dřív, přesto v Nizozemí stále sídlí designéři a vývojáři. Nizozemí má stále ke kočárkům co říct.
První kočárek v nizozemské královské rodině byl pravděpodobně Van Delft a vozila se v něm princezna Juliana (1909–2004). Když její matka, královna Vilemína (1880–1962), otěhotněla, výrobci kočárků se samozřejmě mohli přetrhnout, aby budoucí královské dítě bylo voženo právě v jejich kočárku. Královna Vilemína si vybrala kočárek značky Van Delft, který byl samozřejmě upraven dle požadavků zákaznice. Královna s ním byla tak spokojená, že nechala namalovat sebe, jak veze princeznu Julianu v kočárku Van Delft a jako pohlednici ji poslala do továrny Van Delft v Tilburgu.
Když se stala matkou princezna Juliana, využívala kočárky Van Werven i Van Delft. Princezna Beatrix (nar. 1938) a princezna Irene (nar. 1939) se vozily v proutěném kočárku Van Werven (obr. 4), ale na výletě ve Švýcarsku královna Juliana vozila princeznu Beatrix v kočárku značky Van Delft (obr. 5). Kočárek byl z plechu a měl tu výhodu, že na kolečka se daly přidělat lyžiny. Do sněhu ideální. Obě značky kočárků už však na trhu nejsou, firma Van Werven skončila v roce 1970, Van Delft vydržel jen o pět let déle, zavřel v roce 1975.
V roce 1939 začala 2. světová válka a firma Kiekens v roce 1940 vyrobila pro princezny Beatrix a princeznu Irene speciální „válečné“ kočárky (obr. 7). Jsou vyrobeny ze skla a kovu a pro případ chemického útoku sloužily i jako plynová maska. Nebyly nikdy použity a dnes jsou uloženy v královských sbírkách v Haagu.
Po německé invazi do Nizozemí uprchla královská rodina do Londýna a později do Kanady, kočárky samozřejmě zanechala v Amsterdamu. Protože princezně Irene nebyl ještě ani rok, královská rodina si pořídila nový kočárek anglické značky Pedigree (obr. 8). Princezna Christina, nejmladší ze čtyř dcer královny Juliany, se narodila až po válce a dostala nový kočárek Van Werfen. Přece jen pohodlnější, než měly její starší sestry, odpružený.
Když se budoucí královně Beatrix narodilo první dítě, princ Vilém Alexandr (nar. 1967), vybrala Beatrix kočárek firmy Riemersma, a to jak hluboký, tak sportovní kočárek. Byli v nich odvozeni všichni tři synové princezny Beatrix, Vilém Alexandr, Friso (1968–2013) a Constantijn (1969).
Zajímavostí je, že se v královské rodině v roce 1972 narodila dvojčata, princezna Margarita (starší ze dvojčat) a princ Jamie. Jsou to děti princezny Irene zmíněné výše. Fotograf zachytil rodinu na procházce (obr. 12), ale nikde se mi nepodařilo zjistit, jaké značky tento kočárek pro dvojčata je. Nejpravděpodobnější se mi zdála Koelstra, ale jedna čtenářka mě upozornila, že se jedná o Mutsaert.
Nejmladší generace královských dětí se vozila či vozí prakticky jen v kočárcích Bugaboo, luxusní nizozemské značky. Ano, sem tam existuje výjimka jako jsou golfky Maclaren (jasně, Maclaren se golfkami proslavil a dodnes tuto značku žádná jiná v této oblasti prostě nepřekonala…) či novozélandská tříkolka Phil & Teds, ale jinak je to samé Bugaboo. Nelze se divit, Bugaboo je prostě in a navíc je jeho výběr v případě nizozemské královské rodiny vlastenecký.
Použitá literatura
- Klomp, Stefan, Prinses Beatrix vandaag 84 jaar: ‚Ze werd groot met hulp van Meppel‘, RTV drenthe, 31. 1. 2022, dostupné z https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14314715/prinses-beatrix-vandaag-84-jaar-ze-werd-groot-met-hulp-van-meppel
- Deoranjes.nl, Koninklijke kinderwagens, 8. 3. 2014, dostupné z https://www.deoranjes.nl/2014/03/koninklijke-kinderwagens.html
Zdroj obrázků
Výše uvedené odkazy a Pinterest