dTest a testy kočárků

Dnešní příspěvek bude trochu hutnější… V příspěvku Základní otázky, které si musíme klást při výběru kočárku, popisuji, jak je při výběru kočárku důležité sledovat i hodnocení vybraného kočárku ostatními uživateli. Mnoho rodičovských webů a diskusních fór, ať už českých či zahraničních, obsahuje hodnocení různých značek a typů kočárků, a nabízí tak zájemci možnost se (nikoliv úplně snadno) zorientovat.

Testy kočárků v dTestu nepovažuji za úplně povedené.
Jedním z médií, která se zabývají testováním kočárků, je spotřebitelský časopis dTest. Hned na začátku zdůrazňuji, že mám tento časopis ráda a často se v něm inspiruji. A na testy kočárků se vždycky moc těším. Bohužel jsem z nich většinou zklamaná. Testy kočárků v dTestu nepovažuji po metodické stránce za úplně povedené. Tam, kde se jedná o technické náležitosti, chemické analýzy a bezpečnostní normy, nemám námitky. Ale v ostatních kategoriích, to je bohužel jiná…

Srovnávání nesrovnatelného

Zaměřme se na test kočárků z roku 2020 (řadu metodických nedostatků lze však monitorovat už ve starších testech). Popravdě řečeno, nepochopitelný je pro mě už výběr testovaných kočárků. Tak se v jednom testu setkávají tříkolky, čtyřkolky, klasické kočárky i kočárky typicky městské. Mimo jiné například klasická Inglesina Sofia Duo s podvozkem Bike, tříkolka Thule Urban Glide 2 a městský Hauck iPro Apollo Duoset.

Tři z testovaných kočárků… Najděte sto rozdílů.

V úvodu celého testu je sice obecné doporučení týkající se výběru kočárku dle terénu, ve kterém se rodiče chtějí převážně pohybovat, ale test tyto rozdíly nezohledňuje. Takže praktické zkoušky hodnotí mimo jiné manévrovatelnost, přenášení ve složeném stavu/do schodů, přepravu v hromadné dopravě/v autě atd.

Nemusíme jít do detailů, ale z obrázků je jasné, který kočárek získal např. v kategorii Přeprava v hromadné dopravě/v autě nejhorší hodnocení… A jen proto, že test srovnává nesrovnatelné. Je to jako srovnávat vozítko smart EQ a Toyotou Hilux v provozu ve městě či naopak v terénu. Také je předem jasné, kde jsou silné a slabé stránky obou vozidel. A řidič si vybere takové vozidlo, které odpovídá jeho požadavkům. Tak by to mělo být i s kočárkem. Jinak řečeno, chtělo by to k hodnocení a porovnávání vybírat kočárky stejné kategorie – terénní, městské, cestovní, klasické, tříkolky…

Praktické zkoušky

Šest subjektivních hodnocení rodičů je málo.
Na tzv. praktických zkouškách se dle dTestu podílelo šest dobrovolníků z řad rodičů (pět žen a jeden muž) a tři laboratorní experti. Bližší informace o laboratorních expertech dTest neuvádí. Šest rodičů je málo. Chápu, testování je finančně nákladné a časově náročné. Ale přidělovat body, které zásadně ovlivňují hodnocení, neboť praktické zkoušky se podílejí na celkovém hodnocení ze 75 %, jen na základě šesti názorů, to nepovažuji za ideální. Zkušenosti uživatelů jsou zajisté důležité, ale značně subjektivní, to, co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému. A je to úplně v pořádku. Jenom si nejsem jista, zda by se takovéto hodnocení mělo podílet na celkovém výsledku takovou vahou…

Ergonomie

Další hodnocenou kategorií je ergonomie kočárku. Tam oněch vybraných šest rodičů kočárek hodnotilo čistě pocitově na základě pohodlí dítěte. Ovšem ze svého pohledu, dítě, které se vozí v kočárku, zpravidla ještě nedokáže sofistikovaněji posoudit a vyjádřit, jak se mu v kočárku sedí či leží. I když připustíme, že rodič se v pocitech svého dítěte vyzná, přesto může dávat pohodlí dítěte v kočárku jinou váhu než samo dítě.

Experti pak přidávali různá měření, např. nastavitelný úhel sklopení i výšku zádové opěrky, rozměry sedačky, vzdálenost od sedačky k opěrce nohou nebo nastavitelnost popruhů zádržného systému. To vše vyhodnocovali pro čtyři věkové kategorie – děti mladší šesti měsíců, děti roční, dvouleté a tříleté. No… Každý rodič, a zvlášť ten, který má více než jedno dítě, ví, že každé dítě je jiné. To se týká i tělesného vývoje, některé děti rostou pomaleji, některé rychleji, některé se do hluboké korbičky vejdou ještě ve věku 1 roku, jiným je malá už v pěti měsících. Vypovídá to nějak o pohodlí hluboké korbičky?

K testování bychom tedy potřebovali nějaké průměrné dítě, resp. dítě průměrné výšky a váhy, která odpovídá vybraným věkovým kategoriím. Tohle samozřejmě dTest nemůže brát v úvahu, hledat rodiče „průměrného“ dítěte, kteří by navíc byli ochotni se testu účastnit, je dost složité. Ale pak je otázkou, zda lze vůbec ergonomii nějak hodnotit…

Nákupní košík

Nákupní košík je samostatně hodnocená kategorie. Zde oceňuji laboratorní experty, kteří testovali, zda nákupní košík skutečně unese to, co tvrdí výrobce. Toto rozhodně není nevýznamný prvek, řada z nás má zkušenosti s košíky (zvlášť s těmi vyrobenými z textilu), které se začnou trhat poté, co je zatížíme víc než náhradními plenami a svačinou… Bohužel, pak opět nastupuje hodnocení rodičů. Ti hodnotí, nakolik je košík přístupný a zda z něj věci nevypadávají. A tady už je test opět ovlivněn výběrem testovaných modelů. Jinak řečeno, konstrukce podvozku, nasazení hluboké korby či sportovní sedačky dost výrazným způsobem ovlivňuje i velikost, dostupnost i nosnost košíku. Zde by mělo být zase na rodičích, aby zvážili, jak velký, jak dostupný košík potřebují. A jakou nosnost. Opět záleží na tom, co od kočárku očekáváme.

Odolnost

Pračku lze laboratorně „unavit“. Ale kočárek? Kdo dokáže simulovat rostoucí zátěž a různé nepravidelné pohyby dítětě?
O metodice testování odolnosti se dTest bohužel příliš nerozepsal. Popisuje jen, že zkouška odolnosti a probíhala v laboratoři a na hodnocení se podíleli tři laboratorní experti, kteří po dokončení všech  zkoušek kontrolovali konečný stav kočárků. Hodnotili, zda jsou i po testování kočárky nepoškozené a plně funkční. Nevím. Podle mého názoru se odolnost kočárku projeví pouze a jedině po „odvození“ dítěte do věku či váhy, kterou deklaruje výrobce. Jen každodenní (dobrá, můžeme zmírnit na „několikrát týdně“) užívání prověří odolnost kočárku, od novorozeněte až do dosažení deklarované nosnosti kočárku (váhy dítěte). V terénu, do kterého je kočárek určen, s dítětem, které se v kočárku vrtí, vzteká, spí… Třeba pračku můžete „unavit“ laboratorně, ale kočárek? Nevím.

Co s tím?

Vyváženější výběr kočárků do testu by určitě dodal hodnocení větší důvěryhodnost.
Těžko říct. Na prvním místě by to určitě chtělo vyváženější výběr kočárků do testu. Inspiraci lze najít v německé verzi našeho dTestu (viz odkaz č. 3 v použité literatuře), zde jsou kočárky vybrané k testu všechno čtyřkolky podobné konstrukce. Jinak hodnotí víceméně stejné kategorie jako český dTest. Dle komentářů k testu na webové stránce test.de ale i zde čtenáři mají dost námitek.

Změřit a porovnat to, co lze změřit a porovnat. A rezignovat na kvantifikaci hodnocení rodičů? Ponechat jen vyjádření rodičů typu „kočárek se dobře skládá, ale ani po složení se do kufru auta nevejde“?

Za mě: na diskusních fórech rodičů, kteří kočárky užívají, sice najdete i spoustu reklamy, nicméně i dost užitečných poznatků, které nelze měřit a testovat…

Použitá literatura (řazeno podle data publikování)
  1. Test kočárků 2020, dTest 8/2020, v plné verzi dostupný za poplatek, www.dtest.cz/clanek-8194/test-kocarku-2020?subscribe=953720&subscribe_hash=18e2674a69e8365d581278d26547a956&subscribe_type%5B0%5D=10r%27d%22wyoynu&gclid=CjwKCAjw8sCRBhA6EiwA6_IF4Q7oh84T2CdQ4-J9HaKCg1lXYHArb2Nf78h1fIRq7DCZQQUczpuCUxoCigcQAvD_BwE
  2. Jak testujeme kočárky, dostupné z www.dtest.cz/clanek-8194/test-kocarku-2020/jak-testujeme?subscribe=953720&subscribe_hash=18e2674a69e8365d581278d26547a956&subscribe_type%5B0%5D=10r%27d%22wyoynu
  3. Kinderwagen im test, test.de, 8/2020, v plné verzi dostupný za poplatek, dostupný z https://www.test.de/Kinderwagen-im-Test-4805700-4805738/
Použité obrázky
  • Stránky výrobců jednotlivých značek kočárků a automobilů.
Máte dotaz, nápad, připomínku? Našli jste chybu? Napište mi.