Polské kočárky jsou často probírány na diskusních fórech a webech věnovaných rodičovství. A vždycky vzbuzují velké vášně. Část rodičů je miluje, část nenávidí. A pozor, netýká se to jen českých webů: podobné diskuse najdeme i v samotném Polsku. A samozřejmě tam, kam se polské kočárky vyvážejí ve větší míře, tzn. třeba v Německu a Rakousku. Proč to? Proč neřešíme čínské, americké či italské kočárky? V čem jsou polské kočárky tak jiné, že máme potřebu se jich buď zastávat, nebo je zatracovat? Máme-li najít odpověď, musíme začít historií.
Historie „kočárkové“ velmoci
Polsko, stejně jako většina dalších evropských zemí, byla ve výrobě kočárků poněkud pozadu, tedy za USA a Velkou Británií. Výroba kočárků v Polsku se začala rozvíjet ve 20.–30. letech 20. století. Základ dnešního úspěchu byl zřejmě položen rodinou Ciurzyńskich. Ta v roce 1932 v Čenstochové založila továrnu na výrobu kočárků, dětských i loutkových (pro panenky). V roce 1937 se firma přestěhovala do vesnice Poraj, cca 15 km od Čenstochové.
V roce 1951 byla firma znárodněna a nazvána Fabryka Wózków Dziecięcych Poraj. Kočárky se zde vyráběly dál (mimochodem, jednalo se o jednu ze tří firem vyrábějících kočárky v poválečném východním bloku mimo Sovětský svaz, druhou firmou byla německá Zekiwa a třetí česká Liberta). V roce 1958 však továrna kompletně vyhořela a výroba se přestěhovala zpět do Čenstochové.
Jenže zatímco v Československu z rozhodnutí „strany a vlády“ soukromé podnikání prakticky zaniklo, v Polsku bylo drobné soukromé podnikání nadále povoleno. A tak řada podnikavých Poláků z řad zaměstnanců továrny Fabryka Wózków Dziecięcych Poraj se po čase, resp. po získaní zkušeností ve výrobě kočárků, „udělala pro sebe“ a založila si vlastní dílny. Region okolo Čenstochové se tak stal doslova základnou „kočárkového“ průmyslu v Polsku, do roku 1989 v tomto regionu působilo až 150 firem, byť většina z nich jako malé dílny.
Řada polských firem, které jsou na trhu dodnes, má původ v poválečném období, resp. ještě v dobách před rozpadem východního bloku. Jedná se např. o Kajtex (na trhu od roku 1950), Roan (od roku 1970), Tutek (od roku 1973), Sojan (od roku 1979), Adbor (od roku 1981), Prampol (od roku 1985), Firkon (od roku 1987) atd. Ale pozor, řada z těchto firem prošla různým vývojem a transformacemi a své výrobky mohly v různých dobách své existence prodávat pod různými obchodními názvy, takže na internetu retro kočárky těchto značek nehledejme.
Snad právě proto, že v Polsku působilo velké množství menších „kočárkových“ firem, nemají teď Poláci možnost vzpomínat na nějaké to své „rodinné stříbro“, tak jako my vzpomínáme na Libertu nebo Němci (hlavně ti východní) na Zekiwu. Na internetu také nenajdeme zdaleka tolik fotografií polských kočárků z období 1945–1989.
Po roce 1989 se i pro Polsko otevřely nové trhy v západní Evropě a polští výrobci kočárků se zde snažili najít nová odbytiště. Jako většina firem z bývalého východního bloku, i polské „kočárkové“ firmy na to šli zejména cenou a kopírováním západních značek. Z 90. let 20. století si můžeme pamatovat polské kočárky kopírující barevné trojkombinace německých značek Fischer, Schardt, Streng, Teutonia atd. A v politice kopírování řada polských firem pokračuje dodnes. A o tom bude, mimo jiné, i další příspěvek o polských kočárcích.
Polské kočárky z 90. let 20. století
Použitá literatura (řazeno dle data vydání)
- Wozkomania Wozki Dzieciece, skupina na Facebooku, https://www.facebook.com/Wozkomania-Wozki-Dzieciece-108495392625423/?ref=page_internal
- Janczewski, Adam, Dzieci od Chicago po Szanghaj jeżdżą w ich wózkach. Polska firma 4Kraft podbija światowe rynki, Money.pl, 23. 5. 2021, dostupné z https://msp.money.pl/wiadomosci/dzieci-od-chicago-po-szanghaj-jezdza-w-ich-wozkach-polska-firma-4kraft-podbija-swiatowe-rynki-6642802482146048a.html
- Kyrik, Marcin, 242. Wózek dziecięcy z czasów PRL, blog Majsterklepka, 3. 5. 2017, dostupné z http://majsterklepka.blogspot.com/2017/04/242-wozek-dzieciecy-z-czasow-prl.html
- Ziembińska-Uzar, Justyna, Polskie wózki dziecięce, Kupujepolskieprodukty.pl blog, 24. 10 2016, dostupné z https://www.kupujepolskieprodukty.pl/2016/10/polskie-wozki-dzieciece.html
- Sztandera, Kamil, Wózki z Częstochowy wożą dzieci w całej Europie. Kupują je na potęgę nawet w Niemczech czy Skandynawii, INN:Poland.pl, 16. 1. 2016, dostupné z https://innpoland.pl/124371,wozki-z-czestochowy-woza-dzieci-w-calej-europie-jasna-gora-od-zawsze-jest-kolebka-prywatnej-inicjatywy
- Treptow, Alina, Dziecięce wózki wyjeżdżają z Polski, Puls Biznesu, 12. 1. 2016, dostupné z https://www.pb.pl/dzieciece-wozki-wyjezdzaja-z-polski-818163
- Romanek, Bartłomiej, Częstochowska firma chce eksportować wózki dziecięce do Chin, Dziennikzachodni.pl, 6. 5. 2012, dostupné z https://dziennikzachodni.pl/czestochowska-firma-chce-eksportowac-wozki-dzieciece-do-chin/ar/c3-566943
- Początku produkcji wózków dziecięcych w Częstochowie. W archiwach wyszperała Iwona Janeczek-Żak z firmy El-Jot Janeczek, 3. 8. 2011, dostupné z https://www.flickr.com/photos/branzadziecieca/albums/72157627222786111
Zdroje obrázků (pokud není uvedeno jinak)
- Inzertní server https://www.olx.pl/