Kočárky Teutonia byly oblíbené zejména v německy mluvících zemích a ve Skandinávii. Není divu, tato značka se vždycky orientovala spíš na all terrain kočárky, tedy kočárky vhodné do jakéhokoliv terénu, nejen do města. Pravda, v 90. letech 20. století uvedla na trh i golfky a lehčí a skladnější verze kočárků, nicméně základ stále tvořily zmíněné all terrain kočárky. Logicky si tedy kočárky Teutonia oblíbili rodiče v zemích, kde přírodní podmínky a životní styl od kočárků požadují pořádný podvozek, velká kola, stabilitu a ochranu před povětrnostními vlivy.
V roce 1968 začali firmu pomalu přebírat Horst a Günter Lüdeking, synové zakladatelů (ano, jeden z nich je ten, pro kterého Gustav Lüdeking vyrobil první kočárek). V roce 1969 se firma přestěhovala do Hiddenhausenu (Severní Porýní-Vestfálsko), protože potřebovala větší prostory. To už dokázala vyrobit až 550 kočárků denně.
Modely 70. let 20. století
80. léta 20. století byla úspěšná. Teutonia kočárky se dobře prodávaly nejen v Německu, ale rostl i vývoz do Rakouska, Belgie, Nizozemí a do skandinávských zemí. V 80. letech 20. století firma představila modely Quadro a sportovní kočárek Timmy. Oba modely byly velmi úspěšné a vyráběly se přes dvacet let, byť samozřejmě v obměnách. V roce 1989 byla Teutonia prodána a stala se součástí impéria Britax.
Teutonia Timmy v průběhu let
Teutonia Quadro v průběhu 90. let 20. století
V roce 1995 byla výroba z ekonomických důvodu přesunuta do polského Włocławku, v Německu zůstal jen design a testování kočárků. V roce 1997 se Teutonia stala prvním výrobcem kočárků, který testuje všechny produkty na přítomnost škodlivých látek. Kočárky se dále vyvíjely, vznikly nové modely, Mistral, Primus, Swing.
Modely z přelomu tisíciletí
V roce 2001 přišla na řadu první tříkolka, pojmenovaná po fenoménu Y2K, který před rokem 2000 děsil svět tím, že s přechodem data začínajícího na „19XX“ na datum začínající na „20XX“ se může řada informačních technologií zhroutit, protože programátoři ve snaze šetřit tehdejší omezenou počítačovou paměť zapisovali rok pouze pomocí dvoumístných číslic. Problém se naštěstí neobjevil, ale modely z přelomu tisíciletí byly pojmenovány podle pojmů známých z oblasti informačních technologií: kromě Y2K např. Pixxel a Klikk. Všimněte si, prosím, na obrázcích 28 a 29 u modelu Y2K zdvojeného předního kola, které ale není aretovací (otočné). A možnosti usazení sedačky pro i proti směru jízdy: není mnoho kočárků, zvlášť terénních, které by toto zvládly ve variantě „tříkolka“.
Po roce 2000 se situace začala komplikovat. V roce 2004 odkoupila od Britaxu značku Teutonia společnost Arques Industries a v roce 2007 ji prodala americké společnosti Newell Rubbermaid Inc., která mimo jiné vlastní „kočárkové“ značky Graco a Aprica. V roce 2008 dostala Teutonia nové logo: charakteristická duha, která se na rukojeti kočárku začala objevovat v 80. letech 20. století, se stala decentnější.
Společnost Newell Rubbermaid Inc. chtěla ze značky Teutonia udělat prémiovou značku pro celý svět, ale na trhu se jí nějak nevedlo a značka nebyla dostatečně zisková. V roce 2017 tedy Newell Rubbermaid Inc. prodává značku soukromému investorovi, který ji rok poté prodává švédské „kočárkové“ firmě Emmaljunga. A ta v roce 2019 představuje první a dosud jediný nový model Teutonia TRIO. Když se tak dívám na obrázky kočárků Emmaljunga NXT60 (obr. 35) a Tetonia TRIO (obr. 36), nemůžu se zbavit dojmu, že kromě barvy se oba modely moc neliší. A v tom to zřejmě vězí… Chápu opatrnost firmy Emmaljunga, která vůči značce Teutonia zvolila marketingovou strategii „nic nového nezačínat“, ale přece jen mi přijde, že je to trochu málo.
Čímž se dostáváme k odpovědi na otázku, proč kočárky Teutonia tak trochu zmizely ze světa. Počítejte se mnou: od roku 2015 začala firma Newell Rubbermaid Inc. omezovat počet modelů kočárků Teutonia, v roce 2017 už nabízela jen tři modely: Bliss, BeYou! Elite a Cosmo. Pro rok 2018 (logicky) žádná kolekce nevznikla a v letech 2019–2022 je k dispozici jen jeden model Teutonia TRIO, navíc velmi podobný modelu Emmaljunga NXT60. A to se nejedná o typicky terénní model, spíš o víceúčelový. Což pro značku, která se profilovala spíše jako all terrain, není úplně ideální strategie. No, nejsem marketingový expert, ale konkurence je velká a prémiová značka asi musí nabízet víc, aby u zákazníků uspěla. Uvidíme, jak se s tím Emmaljunga a Teutonia budou prát dále. Byla by škoda, kdyby další tradiční značka zmizela ze světa úplně. Trh je ale neúprosný.
Použitá literatura
- Childhood Business, Believe it or not: Teutonia is back!, 20. 9. 2018, dostupné z https://www.childhood-business.de/2018/09/20/believe-it-or-not-teutonia-is-back/
- Von Mörstedt, Christoph, Unsere Kinderwagen und wir, HF-magazin, 18. 12. 2014.
- Warszawa.naszemiasto, Już 12 lat produkują wózki dziecięce z akcesoriami marki teutonia, 2. 12. 2014, dostupné z https://warszawa.naszemiasto.pl/juz-12-lat-produkuja-wozki-dzieciece-z-akcesoriami-marki/ar/c3-2643766
- Schaffrinna, Achim, Teutonia mit neuem Erscheinungsbild, Design Tagebuch, 17. 4. 2008, dostupné z https://www.designtagebuch.de/teutonia-mit-neuem-erscheinungsbild/
- Welt.de, Kinderwagen von Teutonia werden amerikanisch, 17. 3. 2007, dostupné z https://www.welt.de/welt_print/article765244/Kinderwagen-von-Teutonia-werden-amerikanisch.html
Použité obrázky
Oficiální odkazy (viz níže), facebooková skupina https://www.facebook.com/groups/retrovagn, inzertní servery
Odkazy
- Oficiální web Teutonia: https://teutonia.com/
- Facebook Teutonia (česká a slovenská verze): https://www.facebook.com/teutoniaczsk
- Instagram Teutonia: https://www.instagram.com/teutoniaofficial/
- Youtube Teutonia: https://www.youtube.com/channel/UC_CHVDRf0ocgN1_SoXVtnKQ